El sistema educatiu finlandès és considerat com un dels millors del món. Desperta molta admiració a escala internacional pels seus bons resultats en les proves d’avaluació d’alumnes PISA que elabora l’OCDE.
Experts en educació de tot el món visiten cada any aquest país nòrdic per aprendre del model educatiu finès. Un fenomen conegut popularment com a “turisme PISA”.Un dels pilars d’aquest sistema educatiu és el treball en grup per fomentar la col·laboració i cooperació entre alumnes i docents.
Sistema educatiu finlandès: un cas d’èxit
El passat mes d’abril, vam poder viure en primera persona aquesta experiència de col·laboració. Tres docents del centre vam realitzar una estança Erasmus+ d’una setmana amb l’objectiu de compartir idees i conèixer aquest sistema educatiu tan popular.
Els protagonistes vàrem ser Fran Arrébola, responsable del departament d’Emprenedoria, Antonio Domingo, responsable d’Innovació i Millora Pedagògica Continua, i Alba Martínez, professora dels cicles d’Informàtica.
Gràcies al programa Erasmus+, hem pogut viure, descobrir i analitzar aquest sistema educatiu, que potencia la innovació pedagògica i incorpora els beneficis de la mobilitat internacional.
Durant l’estança vàrem visitar tres centres diferents: el centre d’adults Helsingin Aikuisopisto, en Helsinki; l’escola de Formació Professional Kedua-Talo, en Kerava, i l’escola rural de secundària en Valkeakoski.
L’educació a Finlàndia es basa en l’equitat. Tot el món té accés a un sistema de qualitat, que funciona de forma similar en qualsevol etapa i entorn. En el cas de la Formació Professional, un dels aspectes més destacats va ser l’estreta vinculació amb les empreses.
En començar els estudis, els alumnes descobreixen les diferents habilitats que hauran de dominar a l’acabar la formació i dissenyen un itinerari d’aprenentatge amb l’ajuda del seu tutor. Així, l’alumnat passa moltes hores aprenent en el centre i posant en pràctica les seves habilitats en l’empresa.
Objectiu: treball en equip
Aquestes iniciatives educatives presenten similituds amb nosaltres, el Centre d’Estudis Politècnics. Per exemple, amb el sistema de píndoles informatives que s’utilitza per a presentar continguts i habilitats a través de l’Aprenentatge Basat en Projectes.
Amb aquest sistema presentem un cas real a l’alumnat, posant al seu abast totes les píndoles formatives que poden necessitar. D’aquesta manera, ells poden escollir el seu itinerari formatiu per a completar els reptes associats al projecte.
Una de les claus del sistema finlandès és que els centres generen espais flexibles habilitats per a la reunió i fomenten diferents activitats i iniciatives per a compartir idees. En aquest sentit, els tres docents coincidim que l’experiència i el treball en equip sempre és una opció molt enriquidora.